دستاوردهای برتر پژوهش و فناوری و تجاری سازی

 

 

دکتر مصطفی شوریان

استادیار گروه زیست شناسی

دانشکده علوم پایه

انتخاب پروژه  به عنوان فرصت مطالعاتی برگزیده در جامعه و صنعت سال 1401

                                     

                                                    mostafa shourian

     

 

 

 

 

پروژه فرصت مطالعاتی ارتباط با صنعت و جامعه دکتر مصطفی شوریان عضو هیات علمی گروه زیست شناسی دانشکده علوم پایه دانشگاه گیلان با عنوان "نانو ذرات درسیستم های حامل دارو (فرمولاسیون تحقیقاتی محصول پکلی تکسل متصل به آلبومین)" توسط معاونت پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان فرصت مطالعاتی برگزیده در جامعه و صنعت در سال 1401 در شرکت سبحان آنکولوژی انتخاب شد.

با توجه به فراگیر بودن سرطان به خصوص سرطان سینه امروزه روش های گوناگونی توسعه پیدا کردند تا به طور هدفمند، سلول های سرطانی تحت تاثیر داروهای موثر بر سرطان یعنی داروهای شیمی درمانی قرار گیرند. انتقال هدفمند دارو به عنوان راهی برای کاهش اثرات جانبی داروهای شیمی درمانی مطرح شده و یه همین علت های روش انتقال هدفمند دارو روز به روز توسعه پیدا می کنند، مهم ترین نکته در علم طراحی دارو توجه به مکانیسم جذب ، انتشار، متابولیسم و حذف دارو است.

آبراکسان نام تجاری داروی پکلی تکسل متصل شده به نانوذرات آلبومین می باشد که نخستین بار در سال 1992 یک سال بعد از ورود داروی جدید درمان سرطان با نام پکلی تکسل به عرصه درمان وارد گردید. آلبومین از جمله پروتئین هایی است که بالاترین درصد غلظت را در پلاسمای خون انسان دارد که در انتقال مواد خارجی به ویژه دارو ها نقش مهمی دارد.

هدف از ایجاد طراحی فرمولاسیون از داروی پکلی تکسل بر پایه ی نانوذرات حامل پروتئینی آلبومین و بررسی اثرات هم افزایی آنتی اکسیدانت ها در فرمولاسیون است. در این روش با ساختن نانوذرات پروتئینی از آلبومین شرایط برای بارگزاری داروی شیمی درمانی وابسته به خصوصیات شیمی فیزیکی آن صورت می گیرد. مطالعات قطر و بار نانوذرات، طیف سنجی و آزمایش های رهایش  دارو به روش HPLC، این طراحی را مورد تائید قرار داد. درنهایت شرکت سبحان آنکولوژی که یکی از بزرگترین مراکز تولید داروهای ضد سرطان می باشد جهت راه اندازی خط تولید این داور با همکاری دانشگاه گیلان به همراه تجربه فرصت مطالعاتی فوق مقدمات تولید این دارو در ایران فراهم نمود.